Monday

Mood dan Perasaan

  Korang tau tak sebenar nya mood dan perasaan tuh totally different tapi BERKAIT RAPAT. Hal ini dapat dibuktikan apabila mood seseorang happy, tak semestinya perasaan dia happy jugak mungkin dia sunyi. tapi bila perasaan happy mood dia akan 2x ganda happy.....
tapi yang paling penting ialah, bila perasaan sedih melanda mood anda akan berada pada PARAS 7 di Jepun iaitu paras paling bahaya di dunia...Melalui teori Haziq Ashri MOOD dan PERASAAN boleh dikatakan SERASI BERSAMA untuk menghasilkan KEHIDUPAN REALITI melalui persamaan berikut :

   Definisi PERASAAN boleh dikatakan segala emosi yang berlaku di hati seperti sedih gembira marah dan sebagainya
manakala
   Definisi MOOD pula ialah perkara yang difikirkan oleh otak dalam sesuatu tindakkan. contohnya ialah , malas nak buat kerja, mood pada masa itu ialah : MALAS.

 Selalunya mood dan perasaan ini berkait rapat dalam PERCINTAAN. Haziq Ashri yakin kalau mood dapat disesuaikan dengan perasaan, dan perasaan dan mood dapat di kawal waktu PERCINTAAN, cinta korang akan kekal hingga penamatnya iaitu perpisahan...INI pun tak termasuk faktor luar iaitu orang ketiga.dan keempat serta seterusnya...Lelaki lebih gemar meletakkan mood berbanding perasaan manakala perempuan akan menggunakan perasaan berbanding mood...Korang boleh lihat : jadual berikut untuk buat perbezaan

perbezaan antara lelaki dan perempuan
kalau korang nak tahu sendiri. amek cermin dan ajukan soalan ini dekat diri anda :
1. Jika diberi pilihan, saya nak kapel atau tak ?
  - ya  - tidak
2. pkul 8 pagi, nak masak ke beli?
  - beli - masak
3. kalau ada duit apa buat ?
  - guna - simpan
> kalau jawapan korang ( bnyk sebelah kiri(ya beli atau guna ), maka korang bnyk menggunakan mood, tapi kalau korang punya jawapan bnyk kanan ( tidak, masak, simpan ), maka korang menggunakan perasaan...jika hendak sebarang penjelasan sila post di FB saya :)

segala yang kita ada perlulah kita bersyukur dan menerima dengan hati terbuka. sentiasa berfikir positif agar hati bersih. jgn renung, tapi perhati dan lihat serta praktik kan dalam diri kita :)

secara teori : Haziq Ashri !_!x