Rasa macam terpanggil pula untuk
bercerita tentang “web online shop”
di Malaysia. Hari ini, rating untuk penjualan barang-barang secara online
semakin meningkat. Saban hari pelbagai produk yang boleh kelihatan di internet
dan ramai daripada penjual itu masih lagi baru. Cuba anda “Google” sahaja
“kedai shopping online” dan lihat berapa banyak website yang muncul di screen
anda.
Pelbagai medium yang digunakan oleh
penjual untuk menjual barang-barang mereka. Antaranya ialah blogspot dan laman
sosial yang lain. Peniaga online
menggunakan laman sosial, pengiklanan secara online, dan pelbagai cara untuk
mendekati pelanggan mereka dari bermacam aspek. . “Zalora.com.my” atau
“Poplook.com.my” antara kedai pakaian online yang menggunakan domain mereka
sendiri dan hampir dikenali hampir semua pengguna yang menggunakan internet
sebagai medium perhubungan. Ini kerana mereka menjalankan marketing yang
menyeluruh untuk menyebarkan maklumat mereka. Sesetengah “online shop” turut
menawarkan menjadi ahli untuk mendapatkan tawaran yang menarik.
Apa yang menarik ialah web online
shop mempunyai banyak kelebihan berbanding dengan perniagaan secara runcit. Hal
ini boleh di lihat dari pelbagai aspek antaranya kos operasi, penjimatan kos
pengguna, dan membantu usaha kerajaan untuk menghijaukan bumi. Namun sebegitu
terdapat juga keburukan yang memberi kesan kepada pengguna dan penjual. Hal ini
dapat diatasi jika pengguna sedar akan hak mereka dan turut terdapat tribunal
pengguna yang ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia sendiri.
Online web store tidak memerlukan
kos pemasaran yang tinggi, hal ini kerana mereka boleh menghebahkan melalui
pelbagai cara iaitu melalui forum atau mereka boleh membayar untuk pengiklanan
di laman web tertentu.
Kebanyakkan webstore online yang
berjaya adalah penjualan adalah produk digital, (termasuk penyimpanan maklumat,
dapatan semula, dan pengubahsuaian), muzik, filem, bekalan pejabat, pendidikan,
komunikasi, perisian, fotografi, dan urus niaga kewangan. Selain itu mereka
juga turut berjaya menggunakan teknik pemasaran affiliate untuk memudahkan
urus niaga barangan ketara tanpa mengekalkan inventori sebenar.
Sesetengah produk bukan digital
telah lebih berjaya daripada yang lain berbanding keai atas talian. Barangan yang
menguntungkan sering mempunyai nisbah yang tinggi nilai-ke-beratan, mereka
mungkin melibatkan pembelian pukal, mereka biasanya boleh pergi kepada orang-orang
di lokasi yang jau. Perkara-perkara yang boleh dimuatkan dalam standard itu
peti mel sebagai CD muzik, DVD dan buku-buku adalah amat sesuai untuk pemasaran
secara maya.
Produk seperti alat ganti, bagi
kedua-dua barangan pengguna seperti mesin basuh dan peralatan industri seperti alat
gantian khas, juga merupakan produk yang mempunyai potensi untuk dijual di atas
talian. Peruncit sering perlu menyimpan barang gantian khas, ini akan
meningkatkan lagi kos penyimpanan, e-dagang menyelesaikan masalah ini dengan
melalui sistem pesanan online. Satu faktor untuk berjaya dalam bidang ini ialah
terdiri daripada menyediakan pelanggan dengan maklumat yang tepat, boleh
dipercayai tentang mana bahagian alat ganti tertentu bagi memenuhi keperluan
produk mereka.
Produk yang kurang sesuai untuk
e-dagang termasuk produk-produk yang mempunyai nilai-ke-berat nisbah yang
rendah, produk yang mempunyai bau, rasa, atau komponen sentuh, produk yang
perlu percubaan kelengkapan paling terutamanya pakaian dan produk di mana
integriti warna muncul penting. Walau bagaimanapun, beberapa laman web telah
berjaya menyampaikan barangan runcit dan pakaian yang dijual melalui internet
adalah perniagaan yang besar di Malaysia.
Jika anda adalah amatur, terdapat
satu produk yang menyediakan khidmat untuk perniaga online menyediakan webstore
mereka. Anda boleh layari www.webshop999.com
untuk mendapat perkhidmatan yang selebihnya atau click sahaja di sini Laman Web Perniagaan.